HomeOver Record BankPersPersberichtenRecord Bank lanceert Record Fund met succes

Record Bank lanceert Record Fund met succes

19/03/2015 - Het gemengde indexfonds volgt de marktevolutie en is daarmee uniek op de Belgische markt.

Record Bank en BlackRock hebben het Record Fund geïntroduceerd, het eerste en enige gemengde indexfonds op de Belgische markt. Het fonds werd negen maanden geleden gelanceerd en heeft ondertussen ongeveer 130 miljoen euro onder beheer. Het Record Fund is een eenvoudig en transparant indexfonds, dat de voordelen van indexbeleggen combineert met de pluspunten van risicospreiding. Record Bank komt met haar fonds tegemoet aan de vraag van haar klanten die naast de klassieke spaarmogelijkheden meer rendement willen opbouwen via een belegging.

Uniek in België

Het Record Fund is uniek op de Belgische markt: het is het eerste en enige gemengde indexfonds in België. Een indexfonds evolueert op dezelfde manier als de markt en volgt de index door deze te weerspiegelen, anders dan klassieke beleggingsfondsen die proberen de index te verslaan.

De introductie van het Record Fund ligt in de lijn van de enorme ontwikkeling van de Europese markt van indexfondsen, ook wel exchange-traded funds (ETF’s) genoemd.

Eenvoud, transparantie en risicobeheer

Het Record Fund is een gemengd indexfonds. Dat betekent dat de fondsenbeheerder niet in één ETF belegt, maar in een tiental aandelen- en obligatie-ETF’s, en dat in verschillende markten. Zo wordt het risico goed gespreid en ontstaat er meer balans in de portefeuille. Voor de klant is het volledig transparant hoe de portefeuille is opgebouwd. Hij kan de samenstelling van het fonds op de website van Record Bank raadplegen.

Verder werd het Record Fund opgezet met aandacht voor eenvoud. De belegger heeft daarbij de keuze uit twee compartimenten met een verschillende risicograad: Record Fund Balanced en Record Fund Dynamic. Bij indexfondsen hoeft de belegger de ontwikkelingen van de aandelen, obligaties of fondsen in de portefeuille niet op te volgen. Het fonds volgt immers de markt. Dat zorgt voor meer gemak.

Ten slotte blijft de risicograad van elk Record Fund-compartiment stabiel in de tijd. De fondsbeheerder past de portefeuille van het Record Fund namelijk aan zodat het risico in lijn blijft met het door de klant gekozen risicoprofiel.

Samenwerking tussen Record Bank en BlackRock

Om kwaliteit te garanderen, heeft Record Bank gekozen om het Record Fund op te zetten samen met iShares, wereldleider op het vlak van ETF’s. iShares is een dochteronderneming van BlackRock en bracht als eerste in Europa indexfondsen op de markt. Ondertussen biedt iShares wereldwijd meer dan 700 soorten indexfondsen aan, waarvan meer dan 250 in Europa. iShares beheert de ETF’s van Record Fund en BlackRock regelt de toewijzing en samenstelling van de compartimenten ‘Balanced’ en ‘Dynamic’.

“Het Record Fund past perfect binnen de strategische visie van Record Bank: we willen onze klanten veilige, eenvoudige en transparante financiële producten bieden via ons netwerk van bankagenten,” stelt Jean Pierre Verbeken, CEO van Record Bank. “Naast onze traditionele spaar- en beleggingsproducten kunnen we met het Record Fund een oplossing bieden aan klanten die kiezen voor meer rendement in ruil voor een iets hoger risico. En dankzij de samenwerking met Blackrock kunnen onze klanten genieten van hun expertise als fondsbeheerder.”

“De iShares ETF’s van BlackRock die we hebben opgenomen in het Record Fund zijn goede, efficiënte bouwstenen waarmee we de klanten van Record Bank de mogelijkheid bieden om vermogen op te bouwen op een eenvoudige manier”, aldus Charles Symons, hoofd iShares België bij BlackRock. “Record Bank heeft een groot bereik met haar lokale kantoren in België terwijl BlackRock door haar jarenlange ervaring uitstekend het beheer kan uitvoeren tegen lage kosten.”

Voor meer informatie over het Record Fund, zie www.recordbank.be/nl/recordfund